Wat zijn affirmaties?

affirmaties gezondheid- inzicht door ervaringAffirmaties zijn zinnen die je in gedachten of hardop uitspreekt en die je gedachten beïnvloeden en versterken. Zonder dat je het door hebt, gebruik je de hele dag affirmaties, naar jezelf (“Dit lukt me nooit!”), naar je kinderen (“Wat ben jij toch vervelend vandaag!”), naar anderen (“Dat ga jij niet volhouden”). Meestal gebruiken we affirmaties op een negatieve manier.

Je onderbewuste positief beïnvloeden met affirmaties

In plaats van steeds negatieve zinnen in je hoofd te herhalen, herhaal je nu bewust gekozen positieve zinnen: jouw affirmaties. Hoe meer je je gevoel erin betrekt des te sterker werkt het.
Door ze bewust en op een positieve manier te gebruiken en regelmatig te herhalen kun je je gedachten over jezelf veranderen – en dus ook je leven.

Want als je denkt dat je iets kunt, dan trek je als het ware de energie naar je toe om het te kunnen. Als je denkt dat je iets niét kunt, maak je een self-fulfilling prophecy: meestal kun je het dan ook niet omdat je overtuigingen je tegenhouden.

Spelregels voor affirmaties

  1. Een affirmatie moet altijd in de tegenwoordige tijd zijn. Je spreekt je doel dus uit alsof het al zo is.. Het gaat niet om gisteren of morgen maar om het HIER EN NU!
  2. Je spreekt je affirmatie ook uit alsof je het al hebt of bent. Je zegt dus niet ‘ ik wil zelfvertrouwen en kracht!’ want daarmee bevestig je alleen maar dat je het nog niet hebt!’. Je zegt dus ‘ ik heb zelfvertrouwen, dit groeit! en ik ervaar mijn krachten!’.
  3. Hoe graag je het ook zou willen, je kunt niet voor anderen affirmeren. Gelukkig maar, iedereen heeft macht over zijn eigen leven maar niet over dat van anderen!’.
  4. Gebruik geen ontkennende woorden in affirmaties! Dus geen: ”ik ben niet bang’ of ‘ik heb geen rugpijn meer!’. Dit soort affirmaties werken juist andersom. Je wordt er erg angstig van en je krijgt er ontzettend rugpijn van. Die ontkennende woorden als ‘geen’ en ‘niet’ komen niet binnen bij ons onderbewustzijn. Het onderwerp in een affirmatie blijft wél hangen. Als je affirmeert: ‘ik ben niet bang dan hoort jouw onderbewustzijn vooral dat woord ‘bang’. Het resultaat is nog meer angst. Als je affirmeert ‘ik heb geen rugpijn’ dan pikt jouw onderbewustzijn het woord ‘rugpijn op, want daar ben je in je affirmatie op gericht. Het resultaat is pijn! Je kunt maar beter iets formuleren wat je wél wilt. Dus: ‘ik ervaar veel zelfvertrouwen!’ en ‘ik ben gezondheid en gelukkig’!
  5. Affirmeer in grote lijnen, het universum regelt de details. Als je in je affirmaties details gaat gebruiken dan ga je jezelf en het universum enorm beperken. Waarom zou je? Je moet het universum geen beperkingen geven want dan krijg je beperkingen terug. Affirmeer je dat je enorm gelukkig bent in de liefde en je enorm in de smaak valt, dan zal er eens wat gaan gebeuren!
  6. Werk altijd met affirmaties die geloofwaardig op jou overkomen. Anders werken ze niet! Denk dus goed na en ervaar hoe de affirmatie voelt als je hem uitspreekt. Blijf hem herformuleren totdat je voelt dat hij klopt voor jou

Oefening: kleuren op affirmaties

Van een vriendin van mij heb ik een fijne inzicht gevende methode geleerd waarin kleuren en affirmaties worden toegepast om je te helpen wanneer je op een bepaald vlak vastloopt . Deze oefening kun je het best met zijn tweeën doen. De tweede persoon kan je helpen sneller en duidelijkere inzichten te krijgen door het stellen van open vragen.

kleuren op affirmaties-inzicht door ervaringVoorbereiding: pak een pen, een aantal grote vellen papier en een stuk of 10 gekleurde krijtjes. Liefst bijenwasblokjes.

Stap 1: Beschrijf waar je precies op vastloopt. Wat gebeurt er? Welk gevoel geeft dat jou? Welke overtuiging zit hieronder.

Stap 2: Formuleer vanuit dat wat je niet meer wilt een positieve affirmatie. Afhankelijk van het thema zou dit bijvoorbeeld éen van de volgende zinnen kunnen zijn. Blijf herformuleren tot je voelt dat het klopt.

Geld: Ik sta open voor diverse bronnen van inkomsten. Geld komt op allerlei manieren naar mij toe, op verwachte en onverwachte manieren.

  • Eigenwaarde: Ik ben waardevol. Ik ben goed zoals ik ben.
  • Balans werk-prive: Ik heb een goede balans in mijn leven tussen spanning en ontspanning.
  • Gezondheid: Ik ben sterk en gezond.

Stap 3: Pak een groot vel papier en schrijf je affirmatie op.

affirmatie tekeninf- inzicht door ervaringStap 4: Begin met kleuren op het grote vel papier terwijl je de affirmatie herhaalt (hardop of in je hoofd). Zeg hardop alle dingen die er in je opkomen terwijl je kleurt. Dit proces gaat vooral om de kleurbeweging. Het gaat er niet om het maken van een figuratieve tekening. Laat je leiden door datgeen wat in je opkomt, je gevoel, je intuïtie. Wanneer je behoefte hebt er dingen bij te schrijven of je affirmatie aan te passen doe dit dan.

Ben je met zijn tweeen laat de ander dan open vragen stellen over wat hij ziet en hoort. Je mag hardop antwoorden maar het hoeft niet. Ga vooral door met  kleuren.

Stap 5: Door te kleuren-  te benoemen-  te kijken en te ervaren- weer te kleuren en weer te benoemen in je eigen willekeurige volgorde zul je merken dat er inzichten ontstaan in datgeen waar je op vastloopt. Het kan zijn dat je op een gegeven moment op een nieuw vel verder wilt gaan, misschiens zelfs met een nieuwe affirmatie. Je hebt dan waarschijnlijk al een deel van je blokkade getransformeerd en komt bij een dieper laagje uit.

krijttekening affirmatie- inzicht door ervaringStap 6:  afsluiting. Je voelt zelf aan wanneer het tijd is om te stoppen met kleuren. Wanneer er geen nieuwe inzichten meer komen. Wanneer je aanvoelt dat dit een proces is wat je hebt afgesloten en wilt loslaten bedenk dan hoe je dit wilt doen. Bijvoorbeeld door het verbranden van het papier of het in stukjes scheuren. Soms kan het juist zijn dat je tekening een geheugensteun aan je proces en het integreren van deze affirmatie vormt. Dan wil je hem misschien ophangen.

Wil je meer weten over het kleuren op affirmaties of wil je ondersteuning in dit proces. Klik dan hier om direct contact op te nemen.

+