Vaak zijn we van mening dat de gebeurtenissen ons leven beheersen en dat onze omgeving en omstandigheden ons gevormd hebben tot degene die we nu zijn. We zijn ons niet bewust hoe groot de invloed van overtuigingen is op onze beleving en de gebeurtenissen in ons leven.

De kracht van overtuigingen

Het zijn niet de gebeurtenissen in ons leven die ons vormen, maar onze over wat deze gebeurtenissen betekenen.

Overtuigingen hebben de macht om een bepaalde gebeurtenis te zien als het einde, maar ook om het te zien als een nieuwe start.

Het zijn nooit de gebeurtenissen, de omgeving of de omstandigheden wat ons gedrag bepaalt, maar de betekenis die we hechten aan de gebeurtenissen, omgeving en omstandigheden, en hoe we deze interpreteren, die bepalen hoe we in het leven staan.

Een mijl binnen 4 minuten

Overtuigingen hebben de macht om tegen te houden, maar ook om door te breken!

In de jaren vijftig geloofde iedereen dat het lopen van een mijl binnen vier minuten onmogelijk was. Iedereen, behalve Roger Bannister, die als enige geloofde dat hij de vier minuten barriere kon doorbreken. Zijn zuivere, positieve geloof stelde hem in staat om te doen wat anderen niet deden. Zodra hij bewees dat het mogelijk was om de mijl binnen vier minuten te lopen, begonnen anderen ook het licht te zien en konden 37 andere atleten ook het ‘onmogelijke’ realiseren.

Als je de manier waarop je naar de dingen kijkt verandert, veranderen de dingen waar je naar kijkt.

Wat is een overtuiging?

Een overtuiging is een gevoel van zekerheid over iets. Zodra je van mening bent, dat het waar is, kan het leiden tot “self-fulfilling prophecy”.

Er zijn ondersteunende en beperkende overtuigingen, versterkende en verzwakkende overtuigingen. Overtuigingen zorgen ervoor dat sommige mensen succes hebben, terwijl anderen niet ver komen. Overtuigingen maken het verschil tussen progressie en stagnatie.

Hier zijn enkele voorbeelden:

BEPERKENDE OVERTUIGINGEN ONDERSTEUNENDE OVERTUIGINGEN
Ik ben niet goed genoeg. Ik ben okee.
Ik doe er niet toe. Ik kan een verschil maken.
Ik ben het niet waard. Ik ben het waard.
Wat als ze me afwijzen? Het maakt mij niet uit wat anderen van mij denken, ik vertrouw op mijzelf.
Ik zal nooit succesvol zijn, omdat ik een vrouw ben. Omdat ik een vrouw ben, kan ik uit bronnen putten, waar een man alleen maar van kan dromen!
Ik ben te oud / dik / druk / ziek / moe / gestresst, om goed te leren …… Ik zie het …… als een continu groeiproces en geniet van elke stap in dit process.
Als ik succes heb, zullen mijn vrienden mij niet leuk meer vinden Het is okee om te stralen en de mensen om mijn heen daarmee te verlichten.
Wat als ik er een potje van maak? Ik zou door de mand kunnen vallen, dat zou verschrikkelijk zijn. Falen bestaat niet, er zijn alleen maar uitkomsten.
Wat als het niet werkt? Er is altijd een manier om dingen te veranderen als ik toegewijd ben.
Ik kan niet ….., want ik ben te druk / ik voel me niet lekker / ik ben niet in staat om …. Onmogelijkheid is een mening, geen feit. Welke opties heb ik om met deze situatie om te gaan?
Als ik gewoon afwacht en blijf hopen, zal er vast wel iets gebeuren. Als ik iets wil veranderen, moet ik allereerst mijzelf veranderen.
Dit is verschrikkelijk en pijnlijk. Dit zal ook weer voorbij gaan.
Ik kan het niet, omdat ik niet weet hoe. Alles wat ik nodig heb, komt op het juiste moment naar mj toe.
Het is allemaal zijn /haar / hun fout dat dit mij nu moet overkomen. Ik ben 100% verantwoordelijk voor mijn eigen succes.
Ik ben gewoon zo. Nee, je bent zoals je denkt dat je bent.

Wat zijn jouw overtuigingen?

Misschien kun je ze zo opnoemen, maar als je het moelijk vindt om ze op een rijtje te krijgen, zou je deze vragen kunnen beantwoorden:

  • Mensen zijn .. / Vrouwen zijn .. / mannen zijn .. / kinderen zijn .. / ondernemers zijn ../Werkgevers zijn…./De maatschappij is ..
  • Mijn favoriete  uitdrukking in het leven is … / Mijn favoriete quote is …
  • Werk is … / Het leven is …. /
  • Succes is … / Mislukken is …
  • Ik ben … / Ik ben niet … / Mijn partner is …. / Mijn kinderen zijn ….
  • Ik hou van … / Ik haat …
  • Ik wil … / Ik heb nodig … /Ik wil niet dat …
  • Anderen moeten altijd/nooit  …
  • Het meest/minst belangrijkste aan mij leven/werk is …/
  • Ik kan altijd succes hebben, omdat …
  • Ik zal nooit in staat zijn om …. / Mijn paard zal nooit in staat zijn om ….
  • Als ik succes heb, dan …. / Als ik niet goed genoeg ben, dan … / Als ik faal, dan ….
  • Als ze van mijn houden, dan …. / Als ze me afwijzen, dan …

belemmerende overtuiginge 'Inzicht door ervaring'Mensen ontwikkelen vaak beperkende overtuigingen over wie ze zijn en waar zijn. Omdat ze in het verleden geen succes hebben gehad op een bepaald vlak, geloven ze dat ze niet in staat zijn om wel succes te hebben in de toekomst.

Maar het verleden staat niet gelijk aan de toekomst!

En niets in het leven heeft enige betekenis, behalve de betekenis die jij eraan geeft. Als je de betekenis van een gebeurtenis verandert in je hoofd, treedt er een verandering op in je gevoel, emotie en manier van handelen.

 

Verbeter de kwaliteit van je overtuigingen en betekenissen in 5 stappen

Het voortdurend verbeteren van de kwaliteit van onze overtuigingen en betekenissen is heel belangrijk, want beperkende overtuigingen en betekenissen zullen ons verzwakken en beperken. En ook onze omgeving beïnvloeden.

Er zijn tal van beperkingen in het leven, maar de meeste van hen bestaan alleen tussen onze oren. Soms denken we zodanig, dat we onszelf er van weerhouden om onze doelen te bereiken.

Soms is ons brein onze ergste vijand en niet andere mensen Om onze doelen te bereiken en het alles uit je leven te halen, moeten we de overtuigingen en betekenissen die ons tegenhouden veranderen.

Om succes te hebben en gelukkig te zijn met ons leven en ons gezin hebben we een set van ondersteunende en versterkende overtuigingen en betekenissen nodig.

We kunnen de kwaliteit van onze huidige overtuigingen en betekenissen ook verbeteren door het nemen van de volgende stappen:

Stap 1: Wijzig je woorden
  • Vervang het woord ‘probleem’ door het woord ‘uitdaging‘ in al je gedachten en uitingen.
  • Wissel het woord ‘obstakel’ om met ‘kans om te leren‘.
  • Gebruik geen woorden als ‘kan niet’, ‘ik zou eigenlijk’, ‘proberen’. Gewoon doen!
  • Streep ‘Ja, maar … “direct uit je woordenboek, denk niet in beperkingen.
  • Elimineer negatieve meningen, zoals ‘fout’, ‘slecht’, ‘falen’, ‘ramp’. Je bent geen ‘mislukking’, je bent aan het ‘leren’.
  • Zeg nooit iets negatiefs over jezelf of je paard.
  • Gebruik ‘milde’ woorden voor sterke emoties om de intensiteit te verminderen:
  • Als je boos bent, transformeer dat tot ‘een beetje geërgerd’.
  • Als je verward bent, verander dat in ‘Ik ben benieuwd’.
  • Als je gefrustreerd raakt, buig het om naar ‘gefascineerd’.
  • Transformeer ‘Ik haat’ in ‘Ik geef de voorkeur aan’.
  • Als je geïrriteerd, transformeer het naar ‘Ik voel me gestimuleerd’ of ‘verrast’.
  • Als je het gevoel hebt dat je afgewezen wordt, voel je ‘verkeerd begrepen’.
  • Als je denkt dat ‘Oh nee! “, Denk” A ha, interessant!”

overtuigingen 'inzicht door ervaring'

Stap 2: Verander je focus

Wanneer je je richt op moeilijkheden, krijg je meer moeilijkheden. Als je je richt op mogelijkheden, heb je meer mogelijkheden. Wat je ziet is wat je krijgt.

“Ik wil niet dat de er ander met mijn plan vandoor gaat, baas mijn nog meer projecten toewijst, deze belangrijke afspraak weer afgezegd wordt.” Als je voordat je gaat werken hieraan denkt, is er een grote kans dat het zal gebeuren! Want als ik je vraag “Denk NIET aan een roze olifant”, wat zie je dan voor je?

Ben je actie op zoek naar al het goede en de mooie dingen in het leven? Zo niet, verander dan je focus:

  • Focus op wat je wilt in plaats van wat je NIET wilt met je paard.
  • Focus op wat je wilt maken, niet op wat je wilt vermijden.
  • Concentreer je op je sterke punten niet op je zwakke punten
  • Focus op de mogelijkheden voor succes, niet op het potentieel voor mislukking.
  • Focus op je zegeningen, niet op je ongeluk.
  • Focus op wat je kunt doen,niet op excuses.
  • Focus op het positieve, niet op het negatieve.
Stap 3: Neem je overtuigingen onder de loep

Niets in het leven heeft enige betekenis, totdat je er betekenis aan geeft. Het is allemaal een kwestie van perspectief. Vergeet niet:

  • Het is niet de situatie, het is onze reactie op de situatie.
  • Het is niet de gebeurtenissen die ons vormen, maar onze overtuigingen over wat deze gebeurtenissen betekenen.
  • Het is niet wat er gebeurt, maar onze reactie op wat er gebeurt met ons, dat ons pijn doet.
  • Soms is het niet de pijn die je doet lijden, het zijn onze eigen negatieve gedachten, die maken dat dingen erger lijken .
  • Het is niet wat er met ons gebeurt, maar hoe we reageren op wat er gebeurt, dat telt.
  • Hoe we denken over een probleem, wat het voor ons betekent, is belangrijker dan het probleem zelf.

Stel jezelf twee belangrijke vragen bij elke beperkende overtuiging die je hebt:

  1. Is het waar? 2. Welke andere betekenis kan ik er aan geven?

Laten we bijvoorbeeld deze overtuiging nemen “Dit is verschrikkelijk en ondraaglijk.”

  • 1. Is dat waar?-> Nee, ik leef nog steeds
  • 2. Welke andere betekenis kan ik er aan geven? –> De waarheid is, teleurstellingen zijn niet bedoeld om mij de vernieling in te helpen. Ze zijn bedoeld om mij te versterken.

Vraag 2 leidt automatisch tot stap 4.

Stap 4: Creëer nieuwe ondersteunende overtuigingen

Alles in je leven is een weerspiegeling van een keuze die je hebt gemaakt in je hoofd. Als je een ander resultaat wilt, moet je andere keuzes maken en een andere betekenis kiezen. Je kunt denken wat je wilt, de keus is aan jou.

We hebben allemaal het vermogen om betekenissen te kiezen die ons ondersteunen. Om versterkende overtuigingen te creëren, vraag jezelf:

  • Welke resultaten wil ik bereiken?
  • Waar moet ik van overtuigd zijn, om dat resultaat te kunnen bereiken?
  • Waar moet ik in geloven om mijn doel te behalen en me goed te voelen?

Als je je doelen wilt bereiken, creëer dan een set van overtuigingen en betekenissen in je hoofd, die de waarheid die je wilt neerzetten in de toekomst ondersteunen.

Stap 5: Bepaal zelf wat dingen voor je betekenen

De geest is alles. Wat je denkt zul je worden. – Boedha

Het is gemakkelijker om je gemoedstoestand te veranderen, dan om je het leven om je heen te veranderen

Het reguleren van wat dingen voor je betekenen, is de ultieme kracht die je bezit. Dus:

gedachten- overtuigingen ínzicht door ervaring'

  • Geloof niet alles wat je denkt.
  • Zorg ervoor dat je ondersteunende gedachten veel sterker zijn dan je beperkende gedachten.
  • Je hebt macht over je denken – niet over dingen van buitenaf. Als je dit gelooft en hiervan overtuigd bent, zul je kracht vinden.
  • Doe altijd je best om een positieve houding aan te nemen en te behouden.

Als je je manier van denken verandert, zullen de ervaringen die je hebt in het leven en met je paard veranderen. Het reguleren van wat dingen voor je betekenen, kan je een leven van tevredenheid en voldoening opleveren!