Voel je je regelmatig uitgeput, futloos, moe en slapjes? Het is heerlijk om eindeloos veel energie te hebben, maar hoe krijg je dit voor elkaar? Krijg hier mee in zicht in de dingen die jou energie geven en de dingen die jou energie kosten. En krijg vervolgens 6 tips voor snel en eenvoudig meer energie!

Energie in balansbalans

Om energiek en vitaal te zijn, is het belangrijk een balans te vinden tussen dingen die energie geven en dingen die energie kosten. Een verstoring van deze balans kan leiden tot allerlei klachten, zoals stress, burn out en bore out. Als deze klachten ontstaan, is het hars werken om deze stress om te buigen in energie, maar stress voorkomen is altijd beter.

 

Meer energie

Dingen die jou energie geven zijn afhankelijk van je persoonlijkheid, dat wat je leuk vindt en dat wat je goed kan. Zo krijgen introverte mensen energie van werken in een rustige omgeving en tijd voor innerlijk leven. Extraverte personen krijgen juist energie van in contact zijn met anderen en met de buitenwereld.

Werken met kernkwaliteiten en sterke punten geeft energie. Wie deze talenten kan benutten in een inspirerende en uitdagende omgeving, kan tijdens het werk in flow raken. Hij vindt dan passie in zijn werk en dat levert veel energie op.

Energiegevers die veel mensen gemeen hebben zijn:onstpanning- 'inzicht door ervaring'

  • Voldoende beweging (zoals wandelen, hardlopen, naar de sportschool gaan).
  • Voldoende ontspanning (zoals een boek lezen, film kijken of een computerspel spelen).
  • Voldoende sociale contacten (maar niet te veel; dat kost juist weer energie!).
  • In de natuur zijn.
  • Knuffelen met partner, kinderen en/of huisdieren.
  • Voldoende en regelmatig slapen (vaste tijden).
  • Goede voeding.

Minder energie

Wanneer je iets doet wat niet bij je past of als je je anders moet voordoet dan je bent, vraagt dat veel energie. Ook werk dat teveel of juist te weinig vraagt, kost energie. In het ene geval ligt dan een burn-out op de loer en in het andere geval een bore-out.

Energienemers die veel mensen gemeen hebben zijn:stress- 'Inzicht door ervaring'

  • Conflicten.
  • Werk dat niet past.
  • Ongezonde leefstijl.
  • Negatieve gedachtes.
  • Subassertief gedrag.
  • Geen goede samenwerking op het werk.
  • Een negatief zelfbeeld.

Leer jouw energiegevers en energienemers te kennen om je energie in balans te houden.
Maak eens een lijst met dingen die je energie geven en dingen die je juist energie kosten. Als je jouw energiegevers en energienemers kent, kun je deze doseren in je leven. Alle energienemers uit je leven bannen is meestal niet mogelijk, maar zorg ervoor dat je er voldoende energiegevers tegenover zet.

6 tips voor meer energie

We kunnen allemaal wat extra energie gebruiken

De hoeveelheid energie die je per dag hebt bepaalt voor een groot deel de kwaliteit van je leven. Je energieniveau bepaalt voor een groot deel je humeur en het bepaalt hoeveel je voor elkaar kunt krijgen. Hoe meer enrgie je iedere dag hebt, des te meer je uit je leven kunt halen. Heb je het gevoel dat je wel iets meer energie kunt gebruiken? Gebruik dan de onderstaande zes tips om stap voor stap meer energie op te bouwen!

1. Verbeter je slaapritme voor meer energie

Een goede nachtrust is een belangrijke basis voor het opbouwen van meer energie. Het maakt niet zozeer uit hoe lang je slaapt, maar wel hoe hoog de kwaliteit van je slaap is. Hoe dieper je slaapt, des te sneller je uitrust. Dat is ook de reden dat een korte maar diepe slaap (een dutje of powernap) meer effect kan hebben dan twee uur lang slapen. Het is ook de reden dat een nachtrust van 7 uur je fitter maakt dan een nachtrust van 10 uur. Om snel in diepe slaap te komen is het belangrijk dat je rekening houdt met de volgende twee zaken

  • je slaap omgeving (donker, stil, rond de 16 graden celsius), je slaap rituelen voor het slapengaan (lichten dimmen, kalm worden, geen stimulerende middelen als alcohol en cafeïne, geen stress, geen tv) en
  • je slaapritme (liefst iedere dag rond dezelfde tijd naar bed). Door rekening te houden met deze factoren val je sneller in slaap, slaap je beter en word je uitgeruster wakker.
2. Optimaliseer je voeding voor meer energie

Voeding kan je lichaam energie geven, en voeding kan je lichaam energie kosten.

In de eerste plaats is het belangrijk om erachter te komen of je lichaam alle voedingsstoffen binnenkrijgt die het nodig heeft. Veel mensen beseffen namelijk niet dat ze vitaminen- mineralentekort hebben.

Het is belangrijk om te beseffen dat onze moderne voeding van lage kwaliteit is. Die ‘gezonde’ groente die jou moet voorzien van vitaminen en mineralen is verbouwd in uitgeputte landbouwgrond waar weinig mineralen in te vinden zijn, bespoten met chemicaliën, verpakt in plastic, is gemiddeld een week oud als het je pan in gaat en wordt dan nog verhit waardoor nog meer goede stoffen verloren gaan. Kies dus als het kan voor verse, biologische producten. Biologische groenten bevatten namelijk veel meer voedingsstoffen en vrijwel geen schadelijke chemicaliën, het is de voeding waar je lichaam het best mee overweg kan. Daarnaast doe je er goed aan om voeding met kunstmatige toevoegingen (te herkennen aan E-nummers) zoveel mogelijk te vermijden

Je lichaam heeft voldoende voedingsstoffen nodig om jou te voorzien van energie. Als er ergens een tekort is of wanneer er schadelijke stoffen worden toegevoegd, dan raakt je lichaam uit balans waardoor het niet meer optimaal kan functioneren. lees meer over gezonde voeding op www.voedingscentrum.nl

3. Voer afvalstoffen af en krijg meer energie

In het dagelijks leven krijgen we allerlei afvalstoffen binnen. We eten voeding waaraan chemicaliën zijn toegevoegd (de eerder genoemde E-nummers), we ademen vervuilde lucht in, gebruiken cosmetica met chemische stoffen op onze huid en krijgen restanten van (plastic) verpakkingen binnen via onze voeding. Daarnaast maakt je lichaam ook zijn eigen afvalstoffen aan tijdens het verteren van voedsel en vernieuwen van je cellen.

Een gezond lichaam is goed in staat om al deze afvalstoffen te neutraliseren en af te voeren. Om dit te doen maakt je lichaam gebruik van allerlei voedingsstoffen waaronder anti-oxidanten, vitaminen, mineralen en spoorelementen. Daarnaast gebruikt je lichaam water om de stoffen af te voeren.

Lange tijd ongezond eten, stress ervaren en/of weinig bewegen zorgen voor ophoping van schadelijke stoffen in je lichaam. Deze stoffen staan het optimaal functioneren van je lichaam in de weg, en maken je dus moe. Je kunt jezelf ontdoen van deze stoffen door:

  • Veel water te drinken
  • voldoende vitaminen en mineralen beschikbaar te maken, bijvoorbeeld door veel biologische groente te eten, groene smoothies te drinken of supplementen te nemen.
  • Een detox kuurtje te volgen. Je hoeft hiervoor niet naar een speciale kliniek waar ze slangen in je darmen stoppen. Een detox kuur houdt simpelweg in dat je gedurende een week kiest voor zuiverende voeding, en je lichaam de kans geeft om de afvalstoffen los te laten, te neutraliseren en af te voeren.
4. Doe iets betekenisvols en ontketen meer energie

Moeheid heeft niet alleen lichamelijke oorzaken. Wanneer je je niet energiek voelt heeft dit vaak ook een psychische oorzaak. Want vraag jezelf eens af: heb jij ‘s ochtends zin om weer aan de slag te gaan? Start je je dag vol energie, en kun je niet wachten om te gaan doen wat er op de planning staat?

Zodra je voor jezelf een stuk zekerheid hebt bereikt (dak boven je hoofd, vast inkomen, voldoende geld om rond te komen), dan wordt het tijd om een stapje hoger te denken. Je krijgt behoefte aan meer, je krijgt behoefte aan betekenis.

Stel jezelf de volgende vragen

  • Het is leuk dat mijn werk me kan voorzien in je levensbehoeften, maar voegt het ook iets toe?
  • Vind ik mijn werk waardevol?

Mensen die werken vanuit hun passie hebben vaak eindeloos veel energie. Niet omdat het supermensen zijn, maar omdat ze hun werk zo leuk vinden dat het ze energie geeft in plaats van dat het energie kost.

Vraag jezelf eens af:vraag- 'inzicht door ervaring'

  • Wat geeft mij energie?
  • Wat vind ik leuk om te doen?
  • Waar word ik gelukkig van?
  • Hoe wil ik iets bijdragen aan deze wereld?

Door waardevol werk te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent word je energieker.

5. Versterk je lichaam voor meer energie

Hoe fitter je bent, des meer energie je krijgt. Door regelmatig te bewegen, te sporten en af en toe aan krachttraining te doen kun je je lichaam sterker maken.

Niet alleen krijg je meer conditie en uithoudingsvermogen, je merkt ook dat je fysiek sterker wordt. Je raakt minder snel uitgeput omdat je lichaam meer aankan. Ja, sport maakt je op de korte termijn moe maar het zal je op de middellange termijn juist veel meer energie geven.

Wanneer je gaat sporten raakt je lichaam bovendien goed doorbloed waardoor al je cellen lekker veel zuurstof krijgen. Hierdoor krijg je een lekkere oppepper en voel je je fitter.

6. Zorg voor een leeg hoofd

Stress vreet energie. Ronddwalende gedachten, todo’s, problemen en zorgen maken je moe en zwak.

Je hebt de meeste energie als je ontspannen bent, als je je kunt focussen en je bezig kunt houden met positieve gedachtes. Doe daarom je best om je hoofd zo leeg mogelijk te houden. Probeer je gedachten van je af te schrijven, je problemen concreet te maken en je todo’s te noteren op een takenlijst. Hoe leger je hoofd is, des te meer energie je zult ervaren.

Heb je na het op een rijtje zetten van de zaken die jou energie kosten en geven en het toepassen van deze tips behoefte aan verdere ondersteuning bij het krijgen van meer energie? Coaching met paarden bij ‘inzicht door ervaring’ helpt jou om binnen enkele sessies meer energie te ontwikkelen

Klik hier om direct contact op te nemen