Uit onderzoek blijkt

Lijstjes maken loont!

“Dat gevoel van controle is één van de belangrijkste redenen waarom veel mensen graag lijstjes maken”, zegt hoogleraar psychologie en schrijver René Diekstra. “Een lijstje creëert orde in de chaos. Niet alleen praktisch, maar vooral ook in je hoofd.”

Een lijstje is een praktisch geheugensteuntje het stelt je gerust dat je dingen niet vergeet. Bovendien creëert het ruimte voor andere gedachten. Drie of vier dringende zaken onthouden lukt misschien nog wel, maar een vijfde of zesde wordt al lastiger. Door zoveel mogelijk op te schrijven, is de kans kleiner dat je iets over het hoofd ziet.”

to do lijst- inzicht door ervaringMaar het nut van een lijstje gaat verder dan een simpel geheugensteuntje. Pas als we een actie hebben opgeschreven, kunnen we er namelijk een waardeoordeel aan geven. Het menselijk brein is van zichzelf niet goed in relativeren. Zolang klussen in je hoofd rondzwerven, lijken ze allemaal even belangrijk. Wat heeft prioriteit? Waar moet je mee beginnen? Geen idee! Maar als je de dingen voor je op papier ziet staan, kun je er met enige afstand naar kijken. En bedenken: ‘dit moet echt vandaag gebeuren’ of ‘zo belangrijk is dat eigenlijk ook weer niet’. Een actielijstje helpt dus om ordening aan te brengen en weloverwogen keuzes te maken. In plaats van dat je je overweldigd voelt door alles wat nog moet, creëer je zo een gestructureerd plan. En dan is het afwerken van de klussen ook nog eens goed voor je zelfvertrouwen. Kortom: lijstjes maken loont.”

Een to-do lijstje maken? Vermijd de volgende 5 valkuilen!

To-do lijstjes zijn superhandig, zeker wanneer je je drukke leven van werken en een levendig gezinsleven efficient met elkaar wilt combineren en ook nog wilt genieten. Het helpt je om je hoofd leeg te maken, rust te creëren en minder stress te ervaren. Tenminste… als je het slim aanpakt. In deze blog enkele valkuilen die je beter kunt vermijden als je zo’n actielijst maakt.

Valkuil 1: Meerdere to-do lijstjes hebben

Je herkent het waarschijnlijk wel. Je hebt zowel thuis als op je werk verschillende takenlijstjes met dingen die je moet en/of wilt doen. Genoteerd op een to-do blok, geeltjes, kladblok, in je e-mail en je smartphone. Wil je rust in je hoofd en geen stress breng het samen in 1 to-do lijst. Er zijn veel handige apps die je hierbij kunnen helpen.

Valkuil 2: Vage, grote en onoverzichtelijke taken

Het gebeurt nogal eens dat op takenlijstjes allerlei vage en grote taken staan. Door je taken te omschrijven in concrete acties is de kans van slagen veel groten. Deel grote taken op te in losse stappen dan pak je ook deze taken een stuk sneller op.

Valkuil 3: Negatieve formuleringen op je to-do lijst

‘Belastingaangifte doen’ is een weinig aantrekkelijke taak. Maar het ‘regelen van de belastingteruggave’ maakt het veel ineens een stuk aantrekkelijker. Daarbij kan het financieel gewin je motiveren om met de taak aan de slag te gaan. Beschrijf je dus doel en resultaat gericht

Valkuil 4: Te veel to do’s op je actielijst

Wanneer al je taken lukraak opschrijft wordt het al snel een lijst die niet meer te overzien is; een rapport schrijven voor mijn werk, boodschappen doen, afspraak maken met de kapper, wassen, eindelijk die kastdeur repareren. Orden daarom je taken en breng prioriteiten aan. Dat kun je doen door een to-do lijst te maken met vandaag doen, korte termijn en lange termijn. Vervolgens prioriteer je bijvoorbeeld de taken van urgent naar minder dringend tot meer routinematige taken.

Beperk je lijst tot zo’n 5 á 7 taken en voeg geen nieuwe punten toe gedurende de dag. Want, het is fijner eerder met je taken klaar te zijn dan klussen naar de volgende dag door te moeten schuiven, omdat je in tijdnood kwam. Dat frustreert enorm, levert spanningen op en belemmert je effectiviteit. Het aantrekkelijke van prioriteiten stellen is dat je meer grip krijgt op wat je doet, productiever bent, voldoening ervaart, rust krijgt en stress tegengaat.

Valkuil 5: Inflexibel zijn

Let op dat je lijstje niet de leiding overneemt zodat je niet meer open staat voor de mooie dingen die er in de loop van de dag op je pad komen. Plan daarom niet je hele dag vol maar houdt ruimte voor spontane acties en ontmoetingen

Tips voor succesvol lijstjes maken

to do lijst- inzicht door ervaringHieronder worden de hierboven gegeven tips samengevat en aangevuld

  1. Beperk het aantal lijstjes tot een minimum
  2. Stel een to-do lijst in twee fasen op. Eerst noteer je alles wat er moet gebeuren. Daarna breng je er een prioritering in aan, van meest belangrijk naar minst belangrijk. 3
  3. Beschrijf je taken zo concreet mogelijk. Hoe concreter je een klus omschrijft, hoe groter de kans dat je hem daadwerkelijk uitvoert.
  4. Plan niet alleen wanneer je een klus af moet hebben, maar vooral ook wanneer je ermee moet beginnen. Zo voorkom je dat je in de tijdsproblemen komt. En
  5. Wissel minder leuke en leuke dingen met elkaar af, dat houdt het plezier erin

Helpen lijstjes je nog niet aan voldoende rust, overzicht of ruimte om te genieten? Overweeg dan eens een sessie coaching met paarden. klik hier om direct contact op te nemen met inzicht door ervaring